
Hjälp som tillhandahålls av hjälpsystemet
Hjälpsystemet för offer för människohandel är en myndighet vars uppgift är att hjälpa personer som blivit offer för människohandel, deras minderåriga barn samt personer som medverkar i utredningen av människohandelsbrott. Bland annat finländska och utländska medborgare som vistas i Finland kan få hjälp.
Hjälpsystemets verksamhet grundar sig på lagen och tillhandahåller för sina kunder lagstadgade tjänster som de har rätt till. Principen för hjälpen är att offret står i fokus, med andra ord måste ett människohandelsoffer alltid få hjälp. Hjälpsystemet verkar i hela Finland.
På dessa sidor finns information om hur ett offer för människohandel kan hänvisas till hjälpsystemet som klient, samt information om de tjänster som hjälpsystemet erbjuder.
Hjälpsystemets infotelefon 029 54 63 177 är tillgänglig dygnet runt, alla dagar i veckan. Utanför tjänstetid kan brådskande ärenden hanteras via infotelefonen eller en begäran om att bli uppringd tas emot. Hjälpsystemets expertteam svarar i telefonen på vardagar kl. 8.00–16.15.
Du kan också kontakta hjälpsystemet utan att ange ditt namn eller dina kontaktuppgifter via kontaktformuläret.
Hjälpsystemets teams e-postadress är ihmiskauppa.auttamisjarjestelma@migri.fi. Den besvaras på vardagar.
